Kõik postitused

proteiinilisa

Harrastussportlase valguvajadus

Harrastussportlaste seas on sageli küsimusi tekitavaks teemaks valkude tarbimine – kas seda peaks tarbima rohkem, kui palju oleks soovituslik kogus ning milliseid valke eelistada? Teada-tundud fakt on see, et lihased vajavad valku – seega kui soovida lihaselisemat keha ning alandada rasvaprotsenti, peaks justkui sööma rohkem valku? Kas ja kui palju valku aga üks harrastussportlane tegelikult peaks saama ning kuidas mõjub organismile valkudele keskendunud menüü?

[ Loe edasi ➠ ]
vahepalad

Koolipäeva kiired ampsukad

Palju räägitakse sellest, kui vajalik on muuta laste toitumisharjumusi ning suunata neid tasakaalustatud toitumise ja tervisliku eluviisini. Isegi kui üldjoontes teatakse kuidas peaks, siis praktikas jäädakse selle rakendamisega hätta. Seda eriti vahepalade puhul, mis on enamasti saiakesed, krõpsud ning magustatud joogid.

[ Loe edasi ➠ ]
Maintain-your-health-at-work

Tasuta tervisepäev

Aprillikuu teisel pühapäeval, 09.04, ootame kõiki tervisehuvilisi tasuta tervisepäevale, kus räägime selja tervisest ning jagame praktilisi näpunäiteid ja retsepte kiireteks tööpäevaampsukateks. Kaasalöömist jagub kõigile nii võimlemise kui degusteerimise näol!

[ Loe edasi ➠ ]
omlett

Hommikusöök – alus tegusale päevale ja paremale enesetundele

Tänapäeva kiire ja stressirohke elutempo mõjutab nii lapsi kui täiskasvanuid. Eriti kiireks kipuvad minema hommikud, kui iga minut on arvel. Aja- ja harjumuse puudus on peamine põhjus, miks kiires hommikus jäetakse ära hommikusöögi nautimine ning parimal juhul on hommikusöögiks kiire juustu-singi võileib. Kuid miks on halb hommikusöögist loobuda?

[ Loe edasi ➠ ]
lastejooksuauhinnad2_100x600

“Emme, osta küpsist – see paneb lapsed liikuma!”

Sellise lausega tiris minu 4 aastane laps mind küpsiseriiuli poole, et sealt korvi Mesikäpa küpsiseid tõsta. Seepeale tuli mul lapsele selgitada, miks emme ei taha seda osta ning mis tähendab, et „küpsis paneb lapsed liikuma“.

[ Loe edasi ➠ ]
salty-chips

Manipuleerivad maitsed

Milline on soolastest toitudest sinu lapse lemmiksöök või lemmik vahepala ja näks? Kas su laps sööb sageli singi/vorsti või pasteedi võileiba, viinereid, nagitsaid või kuuluvad tema näkside hulka tihti krõpsud? Kui nii, siis tasub järgneva läbilugemisel tõsiselt mõelda, millist mõju selline toit talle avaldada võib.

[ Loe edasi ➠ ]
poiss-ja-salat

Ilmunud on raamat “Laste toitumine ja tervis”!

Lapse tervise kujundamisel on väga oluline osa eluviisil ning toitumisel ning tegeleda tuleb sellega juba imiku eas või veelgi parem – juba rasedust planeerides. Eks iga ema teab, kui keeruline võib olla lapse valikute teadlik suunamine.

[ Loe edasi ➠ ]
Sweet drink

Suhkur- kui palju on palju?

Kes ei teaks värsirida: „Millest on tehtud väikesed tüdrukud – suhkrust ja jahust ja maasikavahust“. Tänapäeval kehtib see aga magusa aspektist vaadatuna küll pea kõigi laste kohta, soost sõltumata. Vaadates laste söömisharjumusi on tunne, et nad tihti suurt muud ei söögi– magusad joogid, jäätised, kohukesed, kommid, küpsetised, krõbinad ja muu taoline.

[ Loe edasi ➠ ]
beans-legumes-pulses

Kuidas täisterast, kaunviljast ja pähklitest veelgi rohkem kasu saada?

Me teame, et täisteravili, pähklid ja kaunviljad on väga väärtuslikud ja tervislikud toiduained, mis sisaldavad meile vajalikke vitamiine ja mineraale. Selleks, et neis sisalduvatest toitainetest oleks meie organismile võimalikult suur osa omastatav, tuleb arvestada nende erinevate valmistamise võtetega.

[ Loe edasi ➠ ]
lapse_isutus

Mis peitub lapse söögiisutuse taga?

Oled ka sina mingil hetkel selle üle pead murdnud, mida lapsele süüa anda, et ta kasvõi natukenegi sööks? Aegajalt kurdavad meile lapsevanemad ise, et laps elab vaid kergete näksimiste najal päevad üle, kuid teinekord on märgata alakaalu ka kasvukõveral. Laste söögiisu on ajas muutuv ning on sõltuv erinevatest teguritest.

[ Loe edasi ➠ ]
hapendamine

Hapendamise kunst- tervise raudvara

Aiasaadused ridamisi valmivad ning kindlasti käib iga perenaise peast läbi mõte, kuidas oleks kõige targem talvevarusid koguda. Geniaalne säilitusviis on köögiviljade hapendamine, mis on viimasel ajal nagu okasroosikese unne vajunud. Samas satub toitumisnõustamisele üha enam inimesi, kes kurdavad nõrga immuunsüsteemi, seede-, naha või kaaluprobleemide üle.

[ Loe edasi ➠ ]
peedimahl

Peedimahl- odav ja käepärane võimekuse parandaja

Sportlaste hulgas on väga populaarsed erinevad toidulisandid. Taastusjook peale treeningut, multivitamiinid kevadväsimuse vastu, L-karnitiin rasvapõletuse soodustamiseks jm. Samal ajal on üha enam kuulda positiivsetest dopinguproovidest, kuna keelatud ained on olnud sportlaste toidulisandites.

[ Loe edasi ➠ ]
SiretSaarsalu

Meie toitumisterapeut geneetikakeskuses

Meie toitumisterapeut Siret Saarsalu töötab muuhulgas ka TÜ Kliinikumi Ühendlabori geneetikakeskuses. Märtsis ilmus tema kohta lugu Kliinikumi Lehes. Loe lähemalt, mida toitumisterapeudi töö geneetikakeskuses endast kujutab.

[ Loe edasi ➠ ]
Suuesterveks_22.03

Kergus ja energialaeng toidust

Kevadväsimus, ülekaal, külmetus või mõni tõsisem haigus. Oled ka sina vahest mõelnud, miks üks või teine häda sind ikka ja jälle külastab, kuigi enda meelest jälgid, et sööd tervislikult?

[ Loe edasi ➠ ]
fruits

Kuidas muuta laste toidulaud mitmekesisemaks?

Lapsevanemana oleme sageli situatsioonis, kus laps ütleb toidu kohta „Mulle see ei maitse/meeldi“ veel enne, kui ta seda proovinud on. Enamasti kuuleb selliseid lauseid just köögiviljade, marjade või muu tervisliku toidu kohta, mida just süüa soovitatakse. Uusi asju sööma sundimine tihtilugu vilju ei kanna. Positiivsete muutuste saavutamiseks tasub aga läbi mõelda, mida see lause tegelikult tähendada võib ja kuidas probleemi lahendada?

[ Loe edasi ➠ ]
Healthy fitness salad

Kas tegutsed jätkuvalt oma eesmärgi nimel või oled juba alla andnud?

Uus aasta on käes ning esimene kuu hakkab juba läbigi saama. Kindlasti andsid paljud meist hulganisti uusaastalubadusi, kuna uue aasta algus tundub hea lävepakk oma elu ja harjumuste muutmiseks – olgu siis eesmärgiks kaalunumbri vähendamine, füüsilise vormi parandamine või lihtsalt tervislikuma eluviisiga alustamine. Kas sa tegutsed jätkuvalt oma eesmärgi nimel või oled juba alla andnud? [ Loe edasi ➠ ]

laps

Kuidas kujunevad laste söömisharjumused?

Laste söömiskäitumise kujunemisel on esmaseks eeskujuks ja mõjutajaks loomulikult vanemad ehk teie ise. Järgnevalt toome välja mõningad punktid, kuidas laste söömisharjumuste kujunemist õiges suunas juhtida.

[ Loe edasi ➠ ]
apelsinimahl

Kuidas ennetada neerukive?

Neerukivitõbi on uroloogiliste haiguste seas üks sagedamini esinevatest haigustest. Neerukividele viitab tugev valu küljes, mis kiirgub kubemepiirkonda ning annab seljale koputades tunda neerupiirkonnas. Esineda võib ka iiveldamist ning oksendamist. Neerukivide teket mõjutavad erinevad tegurid – nii sugu, keskkond, kehakaal, vedeliku tarbimine kui ka toitumine. [ Loe edasi ➠ ]

jõulukook

Soovitused pühadeaegse ülesöömise vältimiseks

Pühad on kohe käes, kodud on valdavalt juba jõuluehteis, kingitusedki varakult valmis ostetud. Selle aasta jõulud annavad võimaluse pikemaks puhkamiseks – hea võimalus külastada oma kaugeid sõpru ja sugulasi. Eestastele meeldib pühade ajal hästi süüa. Meie eelkäijate uskumus oli, et nii jõulude kui vana-aasta õhtul tuli süüa 7 korda, siis ei olnud uuel aastal söögipuudust. Süüa on hea, kuid mõelda võiks ka tervisele ja enesetundele pärast pühasid ja uue aasta saabudes. [ Loe edasi ➠ ]

Maraton_toitumine2

Marathon des Sables- kuidas planeerida toitumist

Marathon des Sables (MdS) on maailma üks raskeimaid jooksuvõistlusi, mis toimub Marokos, kõige ehtsamas liivakõrbes. Võistluse kogupikkus on üle 250 km, mis läbitakse kuue päeva jooksul, kandes kaasas kogu oma toiduvaru. Sellel aastal olid esmakordselt stardis ka eestlased- August Tillo ja Madis Tiik. Meil on hea meel, et August oli nõus lühidalt oma maratonikogemusi ning toitumisnõustamiselt saadud kasu ja nippe jagama.

[ Loe edasi ➠ ]
Hambad

Tervete hammaste saladus

Hambakaaries on väga levinud kroonilise kuluga haigus, mida põeb Eestis 83-100% täiskasvanutest. Ka laste seas on kaariesse haigestumise määr üsna kõrge – ca 65%. Kahjuks ei ole see vaid noorukite probleem, vaid kaariest on leida ka juba 2-3 aastastel lastel. Kui täiskasvanud saavad hambakaariesesse haigestumist ise ära hoida või vähendada, siis väikeste laste puhul on vastutus otseselt vanematel. Kas sina tead, mis on tervete hammaste saladus?

[ Loe edasi ➠ ]
healthy-choices-522x264

Kuidas teha tervislikumaid valikuid?

Üha enam räägitakse, kui oluline on järgida tervisliku toitumise põhimõtteid. Mis neid viga jälgida, kui oleks võtta keegi, kes need valikud poes minu eest ära teeb või veelgi parem – teeks täisväärtusliku ja tasakaalus menüü õhtuks lausa valmis.

[ Loe edasi ➠ ]
cellulite

Tselluliidivastaste vahendite tõhusus

Tselluliidist ja sellest, millised on võimalused tselluliiti vähendada või ravida, on räägitud päris palju. Alustades toitumisest, liikumisest, erinevatest kreemidest, sukkadest, mähistest, masaažidest, lõpetades erinevate aparaatidega.

[ Loe edasi ➠ ]
IMG_1021

Köögivilja teekond minu taldrikule

Hispaania tomatite ja maasikate varjukülgedest on juba piisavalt räägitud. Mis siin ikka kaua kiruda, tuleb ISE midagi paremaks muuta. Mõeldud, tehtud! Tartu Maheaialt sai renditud väike jupike maad (u 40m2) ja juba olidki näpud mullased.

[ Loe edasi ➠ ]
Tarmo

Sportlaste söömisharjumused- Tarmo Tootsi

Kas ka Sind huvitab, kuidas tippsportlased toituvad? Meid see igatahes väga huvitab ja otsustasime erinevate spordialade esindajatega intervjuud teha. Kindlasti on neilt midagi õppida või eeskujuks võtta.

[ Loe edasi ➠ ]
karbid

Ära söö plastikut!

Inimese tervist mõjutab otseselt või kaudselt kõik meid igapäevaselt ümbritsev –nii keskkonnategurid kui ka kõik see, millega igapäevaselt kokku puutume – puhastusvahendid, kemikaalid, ehitus- ja viimistlusmaterjalid, mööbel, kosmeetika, ravimid, toidunõud ning loomulikult ka söödava toidu kvaliteet (kasvatamine, tootmine, pakendamine, töötlemine jne).

[ Loe edasi ➠ ]
šokolaad

Kõigi lemmik šokolaad!

Keegi ei suuda öelda ei šokolaadile, eriti valentinipäeval või jõulude ajal! Ja seda ei pea ka tegema, kui süüa seda mõistlikult ja valides kvaliteetse tumeda šokolaadi.

[ Loe edasi ➠ ]
vasinud

Energia tootmist soodustavad toiduained. Unusta pealelõunane väsimus!

Tuntud Šoti toitumisspetsialist, -kirjanik ja populaarsete toitumisalaste TV saadete juht Dr. Gillian McKeith soovitab peale lõunasööki tekkiva väsimuse vältimiseks süüa eelkõige mõõdukalt ning tervislikult.

[ Loe edasi ➠ ]
vaiksed_kokad

Mida õpetab lastele kokkamine?

Lastele kokkamise õpetamine valmistab neid ette tervislikuks ja kergemaks eluks. Seejuures on see suurepärane võimalus omandada ka mitmeid muid väärtuslikke oskusi, tõsta nende enesekindlust ning laiendada silmaringi. Toome välja mõningad aspektid, miks lastest võiks saada väikesed meisterkokad!

[ Loe edasi ➠ ]
Soltuvus

Miks mõni toit nii vastupandamatu on?

Kas Sa oled vahest mõelnud sellele, miks mõni toiduaine nii vastupandamatult hea ja sõltuvust tekitav on? Kõigile on ju teada, et liigne hamburgerite, friikartulite ja muude kiirtoitude söömine põhjustab kaalutõusu ning ka erinevaid terviseprobleeme, kuid ometi ei suuda paljud nende söömisest loobuda.

[ Loe edasi ➠ ]
Treenimine

Treeningud aitavad kilodest vabaneda! Kuidas alustada?

Läänelik elustiil võitleb järjest rohkem aktiivse elustiili vastu- autod, elektroonika, lifitid, eskalaatorid, e-poed jne. Füüsiline aktiivsus mängib aga kaalu langetamise juures sama tähtsat rolli nagu toitumine, kuna ainult toitumist jälgides on väga raske soovitud kaalu saavutada.

[ Loe edasi ➠ ]
shutterstock_97821293

Imeline chia- jooksjate turgutus

Kas tead, mis aitab Mehhiko Barranca del Cobres, Vasekanjonis elavatel tarahumaradel olla parimad ultrajooksjad maailmas? Kas tead, mis sisaldab viis korda rohkem kaltsiumi kui piim? Muidugi tead! Need on chia seemned!

[ Loe edasi ➠ ]
Videopilt

Tippsportlaste söömisharjumused

Kas ka Sind huvitab, kuidas tippsportlased toituvad? Meid see igatahes väga huvitab ja otsustasime erinevate spordialade esindajatega intervjuud teha. Kindlasti on neilt midagi õppida või eeskujuks võtta.

[ Loe edasi ➠ ]
Ülekaalulisus

Nälgid, aga kaal ikka ei lange?

Olles kimpus liigse kehakaaluga, võib energiatarbimise märkimisväärne kärpimine hea plaanina tunduda. Annad kehale vähem kütust ja sunnid teda seeläbi rohkem rasva põletama. Selline mõtteviis on väga levinud nii noorte kui ka täiskasvanute seas, kuid soovitud tulemust tihti ei saavutata. Milles on probleem? Kas vale toiduvalik, ainevahetuse iseärasus või stress?

[ Loe edasi ➠ ]
D-Vitamiin

D-vitamiini vajalikkusest

Küllap on kõik mõnel hetkel kuulnud, et talvel tuleks tavatoidule D-vitamiini lisaks võtta. Sellega info tavaliselt piirdubki ning õhku jääb palju küsimärke. Antud teema kohta saad põhjaliku ülevaate meie poolt Tervis Plussi kirjutatud artiklis, mille leiab SIIT.

[ Loe edasi ➠ ]
Ülekaalulisuse ennetemine

Kuus soovitust laste ja noorukite ülekaalulisuse ennetamiseks

1997. aastal oli Maailma Tervishoiuorganisatsioon (WHO) sunnitud kuulutama rasvumise globaalseks epideemiaks. Murettekitav on asjaolu, et ka ülekaaluliste laste hulk kasvab mitmetes riikides pidevalt.

[ Loe edasi ➠ ]
Hea taastumisvõime põhireegel

Hea taastumisvõime põhireegel

Sportlased treenivad tihti mitu korda päevas või peavad taluma võistlustega kaasnevaid suuri koormusi. Sellistes oludes on taastumisvõime väga tähtis treeningu efektiivsust ja sportlikku saavutusvõimet mõjutav tegur.

[ Loe edasi ➠ ]
C-Vitamiin

Sport ja mikrotoitained – Osa 3

Me kõik vajame piisavas koguses vitamiine.
Kuid kas teadsite, et sportlastel on 7 vitamiini järele suurenenud vajadus?

Kolmandas osas vaatleme neist C- vitamiini.

[ Loe edasi ➠ ]
E-Vitamiin

Sport ja mikrotoitained – Osa 2

Me kõik vajame piisavas koguses vitamiine.
Kuid kas teadsite, et sportlastel on 7 vitamiini järele suurenenud vajadus?

Teises osas vaatleme neist E- vitamiini.

[ Loe edasi ➠ ]
B1-Vitamiin

Sport ja mikrotoitained – Osa 1

Me kõik vajame piisavas koguses vitamiine.
Kuid kas teadsite, et sportlastel on 7 vitamiini järele suurenenud vajadus?

Esimeses osas vaatleme neist B1-vitamiini.

[ Loe edasi ➠ ]