Kas tead, mis aitab Mehhiko Barranca del Cobres, Vasekanjonis elavatel tarahumaradel olla parimad ultrajooksjad maailmas? Kas tead, mis sisaldab viis korda rohkem kaltsiumi kui piim? Muidugi tead! Need on chia seemned!

Chia seemned on pisikesed rasvarikkad seemned, mis pärinevad õitsva taime salvia hispanica viljadest, kuuludes ühte perekonda mündiga. Vanasti oli chia Mehhiko ja Guatemala põlisrahvaste peamine toidukultuur ning neid kasvatati Mehhikos maisi ja amarandiga samas mahus. See oli nii hinnatud toiduaine, et asteegid viisid seda lausa austusavaldusena kuningale. Jooksjad närisid neid lahingusse minnes ja hopi suguharu indiaalased turgutasid end chiaga oma eepilistel pikamaajooksudel Arizonasest Vaikse ookeani rannikule.

Christopher McDougall kirjutab oma raamatus tarahumarade kohta järgmist:

„Tarahumarad elavad oma müstilises peidukohas sügavas Vasekanjonis. Sellel rahval puudub ülekaalulisus, südamehaigused, kõrge vererõhk ja vähki peaaegu ei esine. Nad ei pidavat isegi vananema, 50 aastased mehed pidid jooksma kiiremini kui teismelised ja 80 aastased vanavanaisad läbivad mägedes maratonidistantse. Kõige hämmastavam on aga nende vastupanuvõime. Tarahumarad võivad joostes läbida ligi 500 km korraga. See on peaaegu 12 maratonidistantsi, joostes järjest koidust kuni päikeseloojanguni ja siis jälle uue tõusuni.“

Tarahumarade erakordse vastupidavuse ja hea tervise üheks saladuseks arvatakse olevat chia seemned. Seemnetest valmistatakse jooki, lisades veele seemneid, laimi mahla ja suhkrut. Nüüdseks turustatakse chiat üle maailma ning nimetatakse kohati superfoodiks. Kas toiduaineid just superfoodideks sildistama peaks, aga oma toitainete sisalduse poolest on ta tõepoolest väärtuslik toiduaine, millega oma toidulauda rikastada.

Sisaldab rikkalikult toitaineid

Chia seemned sisaldavad 15-25% valku, 30-33% rasvu, 26-41% süsivesikuid ja 90-93% kiudaineid. Chia seemnete valgusisaldus on teiste teraviljadega võrreldes tegelikult üsna kõrge. Riis sisaldab näiteks vaid 7% valke. Kõigele lisaks sisaldavad chia seemned kaheksa asendamatut aminohapet. Chia seemned sisaldavad märkimisväärses koguses ka kaltsiumi, magneesiumi, mangaani, fosforit, vaske, tsinki, rauda. 1 supilusikas seemneid annab näiteks 70 mg magneesiumi ja 100 mg kaltsiumi. Vitamiinidest on chias rohkelt folaate, niatsiini, riboflaviini, tiamiini, A-, C- ja E-vitamiini.

Samuti on chia seemned rikkad asendamatute oomega-3 ja oomega-6 rasvhapete ja antioksüdantide sisalduse poolest. Oomega-3 ja oomega-6 rasvhapete suhe on nendes seemnetes ideaalne (vastavalt 64% ja 19%).

Täis kõht pikemaks ajaks

Chia seemnete positiivse mõjuna võib välja tuua eelkõige veresuhkru taset stabiliseeriva toime, mis on tingitud seemnete kõrgest kiudainete sisaldusest. Kiudained aitavad aeglustada süsivesikute teisaldamist glükoosiks ja seetõttu veresuhkrutaset madalamal hoida. See teeb seemned heaks lisandiks sportlastele ja diabeetikutele, vähendab isu maiustuste ja rämpstoidu vastu. Peale chia seemnete söömist püsib ka täiskõhutunne pikemat aega.

Chia seemnetel on erakordne võime siduda vett – seda isegi kuni 12 korda rohkem seemne kaaluga võrreldes. See omadus aitab keha pikemaajaliselt vedelikuga varustada. Suurema vedelikukaotuse korral (näiteks sportimise, kõhuhädade või palaviku puhul) on chia seemned parimaks turgutajaks. Oma suure energiasisalduse sõttu sobib suurepäraselt ka sportlastele.

Kuna chia seemned on maheda maitsega, saab neid lisada paljudesse toitudesse- smuutidesse, salatitesse, putrudele, suppidele või kasutada lihtsalt magustoidu valmistamiseks. Oma želeeriva omaduse tõttu kasutatakse chia seemneid just pudingute ja tarretiste valmistamiseks.

Proovi nii magusaid kui ka soolaseid toite chia seemnetest. Retseptid leiab SIIT

Kasutatud kirjandus:

1. Mohd Ali, N., et al., The promising future of chia, Salvia hispanica L. J Biomed Biotechnol, 2012. 2012: p. 171956.
2. McDougall, Ch., Born to run: a hidden tribe, superathletes, and the greatest race the world has never seen. 2009