Kas Sa oled vahest mõelnud sellele, miks mõni toiduaine nii vastupandamatult hea ja sõltuvust tekitav on? Kõigile on ju teada, et liigne hamburgerite, friikartulite ja muude kiirtoitude söömine põhjustab kaalutõusu ning ka erinevaid terviseprobleeme, kuid ometi ei suuda paljud nende söömisest loobuda.

Toiduaineteteadlane Steven Witherly on maitsemeelt ja sõltuvust tekitavaid maitseid juba kaks kümnendit uurinud. Tuleb välja, et nende toiduainete sõltuvusest ongi keeruline vabaneda, kuna toiduainetööstused üritavad pidevalt leida perfektseid soola, suhkru, rasva ja lisaainete kobinatsioone, et tõsta rahulolu taset ja upitada isu konkreetse toidu või joogi järele aina kõrgemale. Vähe sellest, toiduainetööstused töötavad välja ka strateegiaid, kuidas sõltuvust tekitavate toodete müüginumbreid veelgi tõsta.


Siinkohal toome välja mõned omadused, millele uute toodete väljatöötamisel tähelepanu pööratakse:

*Dünaamiline kontrast ehk kuidas toode mõjub meie meeltele. Näiteks hammustamine läbi krõmpsuva šokolaadi, millele järgneb pehme, kreemine täidis.

*Suurema süljevooluse tekitamine, mis võimendab maitseid ja mõnutunnet. Sellised on tooted, mis sisaldavad võid, šokolaadi, jäätist ja majoneesi.

*Kiire toidu sulamine, toidu tiheduse muutumine suus – selline viis petab aju arvama, et inimene ei söö nii palju, kui ta tegelikult sööb. Sellist efekti võib kogeda näiteks Cheetost süües.

*Sensoorne tundlikkus. Korduvad maitsed või üleküllus viivad vähenenud rahuloluni. Seetõttu püüavad toiduainetööstused rohkemate maitsetega korraga esile tulla. Nende loovus toitude väljamõtlemisel lähtub sellest, kuidas inimese aju ühest maitsest liiga kiiresti ära ei tüdineks.

*Kalorite jaotus. Rämpstoit on disainitud veenmaks inimese aju, et see saab energiat, aga ei täida kõhtu. Selleks on loodud ideaalne kalorite suhe vältimaks küllastumise signaalide kadumist ajule.

*Ülimagusate ja null kalorsusega magusainete kasutamine võib rikkuda meie maitsemeele. Kui oleme harjunud magusainetega, siis tavakogustes ja veidi vähemmagus suhkur ei pruugi meie maitsemeeli enam rahuldada. Suhkrukogused aina kasvavad, viies ülekaalu ja diabeedi tekkeni. Lisaks saab meie aju magusainete puhul jätkuvalt signaale söömisega jätkata, kuna keha ei ole oodatud kaloreid veel saanud.

Kuidas saada välja rämpstoidu nõiaringist, kui need nimelt nii ahvatlevaks tehtud on?

Esialgu ei jäägi võibolla midagi muud üle, kui tuleb teadlikult pingutama hakata. Nii nagu iga teise võõrutusprogrammi puhul, tuleb ka antud juhul sõltuvust tekitavaid toiduaineid menüüst välja lülitama hakata. Võtmesõnaks on toiduvalikute täisväärtuslikumaks muutmine. Keha signaalide muutmiseks on tähtis see, et me saaksime piisavas koguses kõiki vajalikke toitaineid. Kui kehal on kõik vajalik kätte saadud, saadab see ajule signaalid söömise lõpetamiseks. Üldjuhul aga rämpstoidust sellist sõnumit ajju ei saadeta ja leiamegi end üle söömas.


Selleks, et oma toitumisharjumusi muuta ja sellest nõiaringist välja astuda, kutsume Sind osalema seitsmeosalisel praktilisel koolitussarjal “Süües terveks ja säravaks!”. Saad teadlikumaks oma toiduvalikutest, tutvud uute toitude ning toiduainetega ja õpid olema iseenda tervendaja. Kui igapäevased toidud on ära tüüdanud või tuleb puudu ideedest, mida kokata, siis see kursus on just Sulle! Töötubades kokkame iga kord vastavalt käsitletavale teemale midagi maitsvat, toetamaks tervist, enesetunnet, meeleolu ja immuunsüsteemi.

Lisainformatsiooni kursuse kohta leiad SIIT.

Kasutatud kirjandus:

1. Brenda Goodman “Can Diet Soft Drinks Contribute to Heart Trouble in Women?”
2. Steven A. Witherly “Why Humans Like Junk Food?”
3. James Clear “Why Your Brain Craves Jun Food (and What You Can Do About it)?”